Népszerű

Mitől lesz valaki jó vezető?

Mitől lesz valaki jó vezető?

Közismert az a mondás szakmai körökben, miszerint az alkalmazottak sosem a céget, hanem a vezetőt hagyják el. Már csak emiatt sem becsülhetjük alá, milyen fontos szerepet játszik egy jó vezető a vállalat életében. Az, hogy egy cég irányítója rendelkezik-e megfelelő vezetői készségekkel vagy sem, egyben a vállalat sikerét, ugyanakkor bukását is jelentheti.

Nyílt kommunikáció, a dolgozók elismerése

Talán az egyik legfontosabb vezetői tulajdonság a nyílt kommunikáció. Ezzel számos problémát meg lehet előzni, hiszen a beosztott sok esetben nem szándékosan csinál valamit rosszul vagy hagy maga mögött elvégzetlen munkát, hanem pusztán a vezető nem kommunikálja felé megfelelően az elvárásait az adott munkakörrel kapcsolatban. Egyúttal érdemes a problémákat is azonnal tisztázni. Ha a vezető egy ideig gyűjti magában a beosztottjával kapcsolatos problémáit, akkor egyrészt ő maga is frusztrálttá válik, valamint 

a dolgozó önbecsülését is romba döntheti azzal, hogy egyszerre zúdítja rá minden vele kapcsolatos elégedetlenségét, 

és így úgy tűnhet, a beosztott semmit sem csinál jól. 

A dolgozók elismerése szintén kiemelten fontos egy vállalat életében. A figyelem és az építő jellegű visszajelzések jó kapcsolatot alakítanak ki felettes és beosztott között. Fontos a rendszeres elismerés a vezető részéről és hogy el tudja fogadni, hogy a dolgozói időnként hibáznak, emellett mutasson aktív figyelmet, türelmet és megértést. A beosztott és felettes közötti jól működő viszony egyik jele, amikor az alkalmazott probléma esetén a közvetlen vezetőhöz fordul és el meri ismerni, ha hibázott. 

Megfelelés több szerepben, megoldásközpontú gondolkodásmód

Egy vezetőnek általában változó helyzetekkel, és követelményekkel kell szembenéznie. Ezek lehetnek aktuálisan felmerülő problémák, akut nehézségek vagy rejtett és akár a csapat által szándékosan háttérben tartott problémák is. Ezért is fontos, hogy a vezető érdeklődjön rendszeresen az adott projekt és az abba bevont munkatársak iránt, kérdezze meg, hogyan mennek a dolgok, vannak-e megoldást igénylő problémák, így közösen, csapatként küzdhetnek meg a feladatokkal. 

Egy másik fontos tulajdonság a megoldásközpontú gondolkodás. Ehhez szükséges, hogy több szempontból is rá tudjon nézni egy adott helyzetre. 

A vezetőnek képesnek kell lennie arra, hogy több szerepben is helyt álljon, 

míg adott esetben egyszer moderátorként kell megjelennie a csapat megbeszélésen, addig a másik nap a problémák elsimítójának szerepét kell betöltenie egy vitában. 

Feladatok delegálása

Egy jó vezető tudja, hol vannak a korlátai és mikor kell a feladatokat delegálnia. Az egyik legrosszabb vezető az, aki mindent maga akar csinálni, majd az ebből adódó frusztráltságát a dolgozókra hárítja. A jó vezető erőssége, hogy hisz a csapatában, és lehetőséget ad nekik a fejlődésre és felelősségvállalásra. Fontos továbbá, hogy a feladatokhoz adjon meg minden szükséges információt, de ne várja el, hogy mindent úgy végezzenek el beosztottjai, ahogy ő tenné, nyitott hozzáállással ugyanis ő maga is tanulhat.

Lényeges, hogy ne ellenőrizze folyamatosan a munkatársakat. Sok esetben ezen elavult gondolkodásmód miatt ellenzik a cégek a home office-t, mert azt gondolják, szükséges a dolgozókat rendszeresen és személyesen ellenőrizni, 

ahelyett, hogy arra fókuszálnának, elvégezték-e az adott feladatot, és ha igen, miként.

Önreflexió

Az önreflexió kiemelkedően fontos egy vezetőnél, vagyis, hogy önmagára reflektálva nem fél megkérdőjelezni, ő maga mindent jól csinál-e. Tipikus példa erre, amikor a vállalat irányítója azt gondolván, hogy rendelkezik szakmai tudással, egyben jó vezetőnek is gondolja magát, holott a kettő nem feltétlenül jár együtt. Ezért lenne fontos, hogy időnként felülvizsgálja saját viselkedését, hogy miként reagál a problémákra, miközben úgy aknázza ki a dolgozókban lévő potenciált, hogy senkit sem részesít előnyben vagy hátrányban a másikkal szemben. 

Reziliencia, türelem 

Egy olyan vezető, aki maga sem képes nyugalmát stresszes helyzetekben megőrizni, a beosztottjait sem fogja tudni megnyugtatni és konstruktív cselekvésre bírni. A rugalmasság képessége egyben megtanítja arra, miként birkózzon meg a feszültséggel és használja azt személyes és csapatának fejlődésére. Mindehhez fontos a türelem is, hiszen nem minden probléma oldódik meg egyik pillanatról a másikra, ahogy a siker sem jön ily módon. Emellett minél több beosztottja van valakinek, annál több különböző személyiséggel, látásmóddal ellátott ember veszi körbe. Mindez persze csapaton belül is okozhat feszültségeket, melyeket igazságosan és türelemmel lehet csak megoldani. 

A németek csupán negyede elégedett a főnökével 

Egy nemrégiben végzett kutatás szerint a németeknek jelentősen megnőtt a munkahelyváltási hajlandósága. A Gallup tanácsadó cég szerint míg pár éve az emberek 75 %-a nyilatkozta azt, hogy egy év múlva is a jelenlegi cégénél szeretne alkalmazásban állni, addig idén ez az arány már csupán 55 % volt. 

A megkérdezettek mindössze negyede volt elégedett teljes mértékben a felettesével.

Elmondásuk szerint a vezetők jelenleg leginkább a válságkezeléssel vannak elfoglalva, így az alkalmazottak ismét háttérbe szorultak. Ennek hatására a dolgozók 18%-a már meg is fogalmazta magában a felmondását. Csak harmadrészük érzi magát a felettese által támogatva, és csupán 14 %-uk érzi magát inspiráltnak olyan dolgokra, amelyeket korábban nem sejtett magáról. 

„A kapott eredmények alapján a vezetőkben jelentős potenciál van arra, hogy úgy vezessék az alkalmazottakat, hogy azok jobban végezzék a munkájukat, és motiváltan menjenek dolgozni. Továbbá azt is mutatják, hogy a vezetővel való nagyfokú elégedettség pozitívan hat a vállalathoz való érzelmi kötődésre. Azonban még mindig 

túl sok vezető fókuszál az alkalmazottak gyengeségeire, az erősségeik és pozitív tulajdonságaik helyett” 

– mondja Marco Nink, a Gallup kutatási és elemzési vezetője.  

Melyek azok a tulajdonságok, amelyeket a németek leginkább elvárnak a főnöküktől?

Az „amennyiben nem szid le, az már elég dícséret” elve mára elavulttá vált, és nem csak Németországban. Az alkalmazottak mindenekelőtt megbecsülést szeretnének, derül ki egy a németek között pár éve végzett felmérésből. Ugyanennyien rendszeres és őszinte visszajelzésekre vágynak a felettesüktől és nem csupán szakmai értelemben. 

A munkavállalók mintegy 88 %-a igényli, hogy a vezető a magánélete iránt is érdeklődjön.

Mindebből pedig arra következtethetünk, hogy a vezetők szociális kompetenciája a vállalat sikerességének egyik kulcsa lesz a jövőben.


Munkaerőt keres Magyarországról? Mi segítünk! Kérjen tőlünk ajánlatot!


Forrás: StepStone.de
Fotó: Freepik

Adatvédelmi Központ

Funkció és teljesítmény sütik

A Funkcionális cookie-k lehetővé teszik a honlapunknak a már megadott részletek elmentését és, hogy ezen adatok alapján tökéletesített és személyre szabottabb funkciókat kínáljunk. Ezen cookie-k csak anonimizált információkat gyűjtenek és tárolnak, tehát nem tudják követni az Ön egyéb honlapokon való mozgását. A teljesítmény cookie-k arról gyűjtenek adatokat, hogy hogyan használják a honlapunkat. Ezeket arra használjuk, hogy jobban megértsük miként használják a honlapunkat, hogy annak tartalmát és funkcióit javítsuk. Kérjük vegye figyelembe, hogy a funkcionális és teljesítmény cookie-k kikapcsolása korlátozhatja a honlapunk bizonyos funkcióinak működését. A honlapunkon a következő Funkció és Teljesítmény sütiket használjuk:

_ga, _gat, _gid
_ga, _gat, _gid

Szükséges sütik

Feltétlenül szükséges sütik olyan funkciókat biztosítanak, amelyek nélkül a honlapunk nem használható rendeltetés szerűen. Ezen cookie-kat kizárólag mi használjuk, ezért ezek az első fél cookie-jai. A feltétlenül szükséges cookie-k használatához az Ön hozzájárulására nincsen szükség. Ezért a feltétlenül szükséges cookiekat nem lehet be és kikapcsolni. A honlapunkon a következő Feltétlenül szükséges sütiket használjuk:

wp-settings-{X}, wp-settings-time-{X}, wordpress_test_cookie, gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types], gdpr[privacy_bar], _icl_current_language, wpml_referer_url,