Belföld

Projektszemlélet és együttműködés fontossága a munkahelyen

Projektszemlélet és együttműködés fontossága a munkahelyen

A projektszemlélet olyan hozzáállást jelent, amelyben a munkavállalók a feladatokat és projekteket összefüggéseikben és célok mentén kezelik. Ez a hozzáállás rendkívül fontos a munkahelyeken, mert segíti a hatékony és produktív munkavégzést.

 

„Az igazi probléma az, hogy a legtöbb alkalmazottat rosszul irányítják. Világszerte 10 alkalmazottból csaknem nyolc nem vagy aktívan, effektíve nem dolgozik. Ezek az emberek a munkanapjukat az idő múlásának figyelésével töltik, esetleg szándékosan a munkáltatójuk ellen dolgoznak, vagy éppen a kilépést tervezik.” – írtuk korábbi cikkünkben, egy Gallup-kutatásra hivatkozva.

Való igaz, rendkívül nehéz jól szervezni a munkát, a munkafolyamatokat, ugyanis két feltétel szükséges hozzá:

  • egy jó vezető és
  • egy motivált, produktivitásra törekvő munkavállaló.

 

Az elmúlt évtizedekben persze egyre szaporodik azon szakmai könyveknek a száma, amelyek a munkavállalók és a vezetők produktivását, munkavégzésének hatékonyságát hivatottak támogatni. Új és új elméletek (és gyakorlatok) jelennek meg, holott a munkavállalók – kivált a magyarok – legtöbbször a fizetés mértékét tekintik egyenesen arányosnak a produktivitással. Meglehetősen beleégett a magyar kollektív tudattalanba Puskás Öcsi sosem bizonyított mondása, miszerint:

„Kis pénz, kis foci, nagy pénz, nagy foci”.

Ugyanakkor szögezzük le, a projektszemlélet – egy jól vezetett és megalapozott projektmenedzselés – segít a munkavállalóknak jobban megérteni és látni a feladataikat, valamint azok kapcsolódását más projektekhez és célokhoz. Ezáltal könnyebben tudnak prioritást adni a feladatoknak, és hatékonyabban tudják tervezni és szervezni a munkájukat. A projektszemlélet segít abban is, hogy a munkavállalók átlássák az egész képet, és ne csak az adott feladatra koncentráljanak.

Azaz, röviden:

hatékonyabb, pontosabb munkával, feladatok teljesítésével mindenki jobban jár, a munkavállaló kevesebb energiaráfordítással érheti el a célját, a vezető, munkáltató pedig időben és minőségben kapja a teljesítményt.

De akkor miért nem csináljuk így? 

Hogyan fejleszthető a projektszemlélet?

A projektszemlélet fejlesztése érdekében fontos, hogy a vezetők támogassák és elősegítsék ezt a hozzáállást. Fontos az is, hogy rendszeresen kommunikáljanak a munkavállalókkal a projektek céljairól és összefüggéseiről. Emellett pedig fontos, hogy a munkavállalók kapjanak lehetőséget arra, hogy részt vegyenek különböző projektekben és feladatokban, hogy tapasztalatot szerezzenek és fejlesszék projektszemléletüket.

 

A projektszemlélet támogatása 7 pontban!

A munkavállalók és vezetők közötti együttműködés fontosságát talán nem kell lülönösebben hangsúlyozni, hiszen ez az egyik alapja annak, hogy mindenki jól érezze magát a munkahelyen. A jó együttműködés eredménye

  • a hatékonyabb munkavégzés,
  • a jobb kommunikáció és információáramlás,
  • valamint a motiváltabb és elégedettebb munkavállalók.

 

Amikor a munkavállalók és vezetők együttműködnek, könnyebb megtalálni a legjobb és leghatékonyabb megoldásokat, nemkülönben elérni a célokat. A közös erőfeszítés és tapasztalat pedig így segíti a további hatékony munkavégzést.

Ráadásul a projektszíntű együttműködés és támogatás segíti a munkavállalókat abban, hogy értékelve érezzék magukat a munkahelyen. Amikor érzik, hogy a véleményük fontos, és támogatást kapnak a vezetőktől, motiváltabbak és elégedettebbek lesznek a munkavégzés során.

 


A vasárnapi ebéd
Egyszerűen imádnivaló az a példatörténet, amit a Derrick és Harry blog csapata (lassan 10 éve!) egy olyan projektről, amely azt mutatja meg, amikor csupán a könyvszagú projektszemléletre alapozva „csúnya pofonba” szaladhatunk bele, ha olyan elveket próbálunk beültetni a gyakorlatba, amelyek nem illeszkednek a működésünkbe, vagy csak egyszerűen rosszul értelmezzük és kivitelezzük az olvasottakat, tanultakat.
A BITPORT írt róla, lépésről lépésre – fanyar humorral – bemutatva egy vasárnapi ebéd elkészítésén keresztül, milyen a rossz példa.
Érdemes elolvasni a cikket és a vasárnapi ebéd történetét!


 

1. Jobb kommunikáció és információáramlás

Az együttműködés elősegíti a jobb kommunikációt és információáramlást a munkahelyen. A munkavállalók és vezetők közötti nyitott és rendszeres kommunikáció segít megosztani az információkat, egyértelműséget teremteni a feladatokkal kapcsolatban, és elkerülni a félreértéseket.

A hatékony munkatársi kommunikáció és információáramlás alapvető fontosságú a munkahelyeken. A jó kommunikáció segít elkerülni a félreértéseket, hatékonyan együttműködni és eredményesen teljesíteni a feladatokat.

 

2. Nyitott és őszinte kommunikáció

A nyitott és őszinte kommunikáció az egyik legfontosabb eleme a hatékony munkatársi kommunikációnak. Igen, persze, tudjuk, sokszor már kicsit lerágott csont, hiszen annyit lehet hallani már ezt, mégis stratégiai szerepe van a produktivitásban.

Fontos ugyanis, hogy mindenki őszintén és világosan fejezze ki magát, és figyeljen a másik félre. Az egyértelmű és közvetlen kommunikáció segít elkerülni a félreértéseket és konfliktusokat.

 

3. Rendszeres visszajelzés és megbeszélések

A rendszeres visszajelzés és megbeszélések segítik a hatékony kommunikációt a munkahelyen. Fontos, hogy a munkavállalók és vezetők rendszeresen találkozzanak, hogy átbeszéljék a feladatokat, célokat és visszajelzéseket. Ezáltal könnyebb az előrehaladás követése, és szükség esetén a beavatkozás, támogatás.

Mert nem mindegy, hogy Safranek, a titkár a sikeres innováció ötletét a kísérlet előtt tekinti magának, vagy csak utána, miután kiderül, hogy mégse 100 százalékos a kivitelezés. Mr. Tájfel joggal mondhatja, hogy kaphatott volna információt korábban is arról, hogy bebörtönzött, ezért meglehetősen motivált kísérleti egerekkel még nem próbálták ki a projektet, ugyebár.  

 

4. Feladatok delegálása és feladatok beszámolója

A feladatok delegálása és feladatok beszámolója fontos része a hatékony munkavégzésnek. A megfelelő delegálás és beszámoló segít az egyértelműségben, hatékony munkamegosztásban és a felelősségek tisztázásában.

A megfelelő delegálás segíti a hatékony munkavégzést, mivel lehetővé teszi, hogy mindenki a saját szakértelmének és kapacitásának megfelelő feladatokat végezzen el. Fontos, hogy a vezetők jól ismerjék a munkavállalók képességeit és erősségeit, és ennek megfelelően delegáljanak.

 

5. Rendszeres beszámolók

A rendszeres beszámolók segítenek a hatékony munkavégzésben, mivel lehetővé teszik az előrehaladás nyomon követését és a felelősségvállalást. A beszámolók segítségével mindenki tájékoztathatja a többi munkatársat az elvégzett feladatokról, az elért eredményekről és az esetleges problémákról.

 

6. Prioritások meghatározása

Az időnyomás kezelésének egyik kulcsa a prioritások meghatározása. Fontos, hogy mindenki tudja, melyik feladatok a legfontosabbak és melyeket kell először elvégezni. Ez segít abban, hogy a munkavállalók hatékonyan tudják tervezni és szervezni a munkájukat.

 

7. Hatékony időmenedzsment eszközök használata

Az időnyomás kezelése rendkívül fontos a hatékony munkahelyi teljesítmény szempontjából. A hatékony időmenedzsment

  • segít elkerülni a stresszt,
  • növeli a termelékenységet
  • és lehetővé teszi a határidők betartását.

 

Az időmenedzsment eszközök használata tehát támogatja a hatékony munkahelyi teljesítményt. Az ilyen eszközök, mint például a naptárak, teendőlisták vagy időkövető alkalmazások, összességében a projetmenedzsment online applikációk segítenek az idő jobb beosztásában és a határidők betartásában.


Munkaerőt keres Magyarországról? Mi segítünk! Kérjen tőlünk ajánlatot!


Fotó: Freepik