A generációkat gyakran külön csoportokban határozzák meg, és a fiatal felnőttek jelenlegi generációja a „Z generáció” nevet kapta. Ez a csoport 1995 után született, és a technológiával és a közösségi médiával kapcsolatos komfortosságáról ismert. Az elköteleződés tekintetében a Z generáció interakcióinak, kommunikációjának és kapcsolatainak megértése kulcsfontosságú a vezetők számára, akik hatékonyan szeretnék elérni ezt a demográfiai csoportot.
A Z generáció előítéletei
Egyre több, az 1995 és 2009 között született fiatal jelenik meg a munkaerőpiacon. Sok vezető tapasztalja azt, hogy ez a generáció sok mindent, sokkal másképp csinál, mint a korábbi generációk tagjai.
És bár még az elején járunk, már most több előítélettel kell megküzdeniük, mint:
- a lustaság,
- a lojalitás és hűség teljes hiánya,
- a felszínesség, az információkban való elmélyülésének hiánya,
- a szervezeten belüli direkt konfliktuskeresés.
Ezeknek a sztereotípiáknak az előtérbe kerülése azonban sok esetben tájékozatlanságról szól, és a Z generáció nem ismeretéről.
Hiszen az ekkor született munkavállalók valóban azonnal kilépnek egy szervezetből, ha nem azt kapják, mint amit megígértek nekik, az információk vizuális befogadásában pedig tényleg erősebbek. De a mai információkban zajos világban ki ne értékelné, ha egyszerűbb, átláthatóbb üzeneteket közvetítenek feléjük, mint a bonyolultabb, ráadásul szöveges tartalmak.
Ez a generáció az, amelyik képes arra, amit a korábbiak nem tudtak megtenni, miszerint egész egyszerűen nem akarják magukat rosszul érezni a munkahelyükön. Számukra a munka és magánélet egyensúlya mindennél fontosabb, a kereteket határozottan a kezükben tartják, nem engednek ebből.
Na, de nem ezt akarja a többi generáció is? Csak ezt a Z generáció meg is csinálja.
A digitális bennszülötteknek is nevezett Z generáció pedig már el sem tudja képzelni magát elektronikai eszközök nélkül, napi szinten használja. Számára elképzelhetetlen egy e-mailes főnöki konzultáció, amely akár egy gyors chat-váltásban is végződhetne.
Mit jelent az elköteleződés a Z generáció számára?
A Z generáció viselkedésének és preferenciáinak megértése segíthet az elköteleződésük megértésében. A Z generáció mindennél többre értékeli a kapcsolatokat, és gyakran fontosabbnak tartja őket, mint az anyagi javakat vagy a pénzt. Ennek eredményeképpen hajlamosak pozitívan reagálni arra, ha a márkák olyan tartalmakat hoznak létre, amelyek elősegítik a kapcsolatteremtést vagy az emberek közötti beszélgetéseket ösztönzik. Emellett a Z generáció gyakran fordul a közösségi médiaplatformokhoz, amikor márkákkal szeretne kapcsolatba lépni, mert úgy érzik, hogy ez egy olyan intim élményt nyújt, amely lehetővé teszi számukra, hogy közvetlen beszélgetéseket folytassanak a márkával vagy a vállalattal.
Vállalaton belül pedig nem törekednek a mély és őszinte kapcsolatokra, ha úgy tetszik, inkább felszínesek ebben, azonban a munkahelyi közösség ugyanolyan fontos számukra, mint más generációk számára.
A teljes és totális elköteleződés sosem várható el tőlük, mert egész egyszerűen nem ilyenek, mégis vallhatjuk azt, hogy
érdemes figyelni a többi generációnak is, mit lehet tanulni a Z generációtól.
A kulcs a személyre szabás
A Z generáció számára vonzó tartalmak létrehozásakor a személyre szabás kulcsfontosságú. Ez a csoport jól reagál azokra az üzenetekre, amelyek egyedi érdeklődési körüknek szólnak, figyelembe véve a különböző témákkal kapcsolatos preferenciáikat és véleményüket. Emellett értékelik a hitelességet mind a marketingüzenetekben, mind a termékekben, valamint az átláthatóságot, amikor az árképzési részletekről vagy a termékinformációkról van szó. Azok a márkák, amelyek valódi törődést mutatnak vásárlóik igényei iránt, jobban képesek lesznek bizalmi kapcsolatot kialakítani a Z generációs fogyasztókkal.
Ugyanez igaz a vállalati belső kommunikációban is, hiszen ez a generáció az, amely gyorsan és hatékonyan reagál egy belső kérdőívre, kitölti, és vállalja is véleményét.
Hatékony stratégiák az elköteleződéshez
A vizuális tartalmak, például a videók, fotók, mémek mind hatékony módjai a kapcsolatteremtésnek ezzel a generációval, mivel az ilyen típusú információkat gyorsabban képesek feldolgozni, mint a kizárólag szöveges kommunikáció. Az interaktív élmények, például az élő események vagy a virtuális valóság élményei szintén nagyszerű módjai a Z generációval való kapcsolatteremtésnek, mivel ezek olyan magával ragadó élményt nyújthatnak, amely részvételre ösztönöz, ahelyett, hogy egyszerűen csak passzívan, távolról figyelnénk. Végezetül, az olyan gamifikációs technikákat, mint a kvízek vagy a felmérések, sikeresen használhatják a marketingesek, akik a figyelmet akarják megragadni, miközben értékes adatokat gyűjtenek a Z generációs közönségről.
Ezeken kívül ami biztos, hogy
tiszteletben kell tartani a Z generáció munka és magánélettel kapcsolatos elvárásait,
azaz vezetőként ne írjunk rájuk este 7 órakor, nem fognak válaszolni, sőt, egyenesen zaklatásnak fogják tartani.
Másrészt felesleges elvárni tőlük a teljes lojailtást, a legfontosabb, hogy
azt, amit megígértünk nekik, azt tartsuk be,
és ha valami oknál fogva ezt mégsem tehetjük meg, mondjuk el ezt nekik őszintén, vállalva ennek a következményeit.
Munkaerőt keres Magyarországról? Mi segítünk! Kérjen tőlünk ajánlatot!
Fotó: Freepik